Standardy udzielania pomocy prawnej przez kancelarie współpacujące z Centrum Pro Bono
1. POUFNOŚĆ
Pomoc prawna udzielana jest w warunkach i na zasadach pełnej poufności, z uwzględnieniem wyjątków wynikających z obowiązującego prawa.
Zasada poufności oznacza, że:
- warunki lokalowe oraz sposób świadczenia usług pozwalają na udzielanie porad prawnych oraz prowadzenia spraw w warunkach poufności,
- sposób przechowywania dokumentacji uniemożliwia dostęp do niej osobom niepowołanym,
- osobom trzecim nie są udzielane informacje na temat prowadzonych spraw oraz klientów bez ich uprzedniej zgody,
- klient jest informowany o ograniczeniach zasady poufności, tj. obowiązku przekazania informacji na temat prowadzonej sprawy na żądanie sądu, prokuratury lub innego uprawnionego organu,
2. Bezpłatność
Pomoc prawna udzielana jest nieodpłatnie.
Zasada bezpłatności oznacza, że:
- niedopuszczalne jest żądanie oraz przyjmowanie wynagrodzenia za prowadzenie sprawy lub udzielenie informacji,
- organizacja nie jest zobowiązana do ponoszenia opłat administracyjnych lub sądowych, wynikających z prowadzenia sprawy.
3. Rzetelność
Pomoc prawna udzielana jest w sposób rzetelny, konkretny i wyczerpujący, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Zasada rzetelności oznacza, że:
- pomoc prawna udzielana jest na podstawie przedstawionego przez klienta stanu faktycznego,
- pomoc prawna udzielana jest jedynie po pełnym przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy i odpowiednich przepisów,
- pomoc prawna udzielana jest w sposób możliwie pełny i wyczerpujący,
- pomoc prawna udzielana jest na podstawie obowiązujących przepisów prawa,
4. Samodzielność klienta
Pomoc prawna udzielana jest z poszanowaniem autonomii klienta, w sposób mobilizujący klienta do możliwie najszerszej aktywności i samodzielności.
Zasada samodzielności klienta oznacza, że:
- osoba prowadząca sprawę przedstawia możliwe rozwiązania problemu i ich konsekwencje, uwzględniając zarówno zalety, jak i wady poszczególnych rozwiązań, nie podejmuje jednak ostatecznej decyzji za klienta,
- osoba prowadząca sprawę w miarę możliwości zachęca klienta do aktywności i mobilizuje go do samodzielnego działania i uczestniczenia w rozwiązywaniu sprawy.